2017. november 21. kedd, Olivér napja
Az MRI váróhelyiség kényelme a páciensek elégedettségét nagy fokban képes növelni
Szerző(k): dr. Firtkó Szilveszter - radiologia.hu
Dátum: 2017-10-29 10:11:34
küldés levélben nyomtatás nyomtatás pdf domkumentumba
A betegellátás egyik lényeges eleme a váróteremben eltöltött idő, és jelen tanulmány is alátámasztja, hogy van értelme erőfeszítéseket tenni azért, hogy a páciensek minél jobban érezzék magukat a váróban eltöltött idő alatt.

Azok az MRI-központok, amelyek kényelmes várakozási környezetet kínálnak különböző kényelemi eszközökkel, elégedettebb pácienseket eredményeznek. Sőt így a páciensek még azt is gondolják, hogy kevesebbet ideig vártak a tényleges várakozási időnél egy a Journal of the American College of Radiology-ban megjelent kutatás szerint.

Az Emory Egyetem kutatói pozitív visszajelzést kaptak olyan helyekről, amelyek ingyenes wifi-vel, nagyképernyős televíziókkal, bőséges olvasmányokkal, finom italokkal és olyan személyzettel rendelkeznek, akik rendszeresen ellenőrzik a betegek kényelmét és felvilágosítják őket a tervezett hátralévő várakozási időről.

Az Emory-ban lévő MRI létesítményben, melynek két MRI-es szkennere is van, és ahol éves szinten körülbelül 11500 vizsgálatot készítenek, a betegek körülbelül 50% -kal becsülték alá a teljes várakozási idejüket, valamint körülbelül 33% -kal a vizsgálati időtartamukat is.

"Az emberek nem szeretnek tisztában lenni a várakozási idejükkel, különösen akkor, ha ez az idő túl hosszú" - mondta dr. Anna Holbrook, radiológiai professzor. "Vannak olyan egyszerű dolgok, amik ahhoz járulnak hozzá, hogy a betegek úgy érezzék rövidebb ideig vártak a vizsgálatra csak azzal, ha egy komfortosabb környezetben teszik azt."

CMS kezdeményezés

A vizsgálat egyik katalizátora volt a Medicare és a Medicaid Services (CMS) mozgalma, ami a hagyományos díjszabási modellekkel ellentétben, az ellátás minősége, a létesítmény teljesítménye és a betegek elégedettségét veszi alapul a vizsgálatok utáni finanszírozás meghatározásánál.

Korábbi kutatások azt mutatták, hogy "a hosszabb várakozási idők hozzájárulnak a betegek szorongásához és elégedetlenségéhez, és gyakran emiatt hagyják el idő előtt a vizsgálati helyszínt is" - mondta a szerző.

"A tanulmányunk egyik mozgatója volt is, hogy a radiológia és az orvostudomány egészében kezd eltávolodni a teljesítmény alapú finanszírozástól a minőség alapú finanszírozás felé, aminek egy része a betegek elégedettsége" - mondta Holbrook.

E célból az Emory az MRI várótermét olvasóanyaggal, több nagyképernyős TV-vel és ingyenes wifi-vel szerelte fel. Továbbá a személyzet tagjai rendszeresen ellenőrizték a betegeket is, hogy tudassák velük a hátralévő várakozási idejüket, valamint olyan kényelmi lehetőségeket kínáljanak fel, mint például az iPad használata, egy meleg takaró, vagy esetleg egy kávé vagy víz fogyasztása.

A program hatékonyságának értékelésére az Emory a vizsgálatot követően egy kérdőívet adott a betegeknek, amelyben megkérte őket, hogy értékeljék vizsgálatukat. A kérdőív a következő kérdéseket is felvetette:

-          Hány percet várt az ellenőrzés és az előkészítés között?

-          Hány percet várt a felkészítés és a tényleges teszt elindítása között?

-          Körülbelül hány perc volt a tényleges teszt?

-          Mennyi ideig tartózkodott ma nálunk?

-          Várakozás közben felajánlottak-e bármit, hogy kényelmesebben teljen a várakozás?

Arra is felkérték őket, hogy értékeljék tapasztalataikat egy ötfokozatú skálán, 1-től a "nagyon rossz" -tól 5-ig a "nagyon jó" értékig.

Páciens visszajelzés

Összesen 147 beteg töltötte ki a kérdőívet a 15 hét alatt 2014. októbere és 2015. februárja között.

A megkérdezettek közül 73 betegnek (50%) ajánlottak fel valamit, amivel elüthették az idejüket. Az átlagos tényleges várakozási idő a beteg érkezése és az MRI vizsgálat kezdete között 53,4 perc volt (± 33,8 perc). A betegek az átlagos várakozási időt 27,8 percre értékelték (± 23,1 perc), ami 25,6 perccel volt kevesebb a tényleges várakozási időnél, ami statisztikailag szignifikáns különbséget jelentett (p <0,001).

Továbbá, az MRI-vizsgálat idejét átlagosan 31,6 percnek érzékelték (± 22,7 perc), szemben a tényleges 47,1 perccel (± 15,2 perc). Ez a különbség is statisztikailag szignifikáns lett (p <0,001).

A legfontosabb, hogy 116 beteg (79%) adott a lehető legmagasabb 5-ös pontszámot az Emorynak. Továbbá volt még 24 darab 4-es és 4 darab 4,5-es minősítés, vagyis összesen 144 beteg (98%), adott az Emorynak 4 (azaz "jó") vagy magasabb pontszámot.

Továbbá statisztikailag szignifikáns összefüggést találtak a betegek elégedettségi pontszámai, a tényleges és az észlelt várakozási idő különböző összetevői között, aminek az eredménye az lett, hogy a rövidebb várakozási idő miatt, a betegek elégedettségi szintje megnőtt.

„Az eredmény egy kellemes meglepetés lett” - mondta Holbrook. "Örömmel láttuk a viszonylag magas elégedettségi szintünket is."

Az iPad kihagyása

Érdekes, hogy a várakozási idő alatt az iPad felajánlásának nem volt hatása a betegek észlelt várakozási idejére vagy elégedettségére.

"Az én érzésem az, hogy amikor az embereknek van egy kis idejük, akkor inkább a személyes telefonjukon lógnak" - mondta Holbrook. "Mivel mindenki ezt teszi, egy másik tablet valójában nem változtatja meg a szokásaikat."

Az eredmények alapján a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy amikor a létesítmények összehangolt erőfeszítéseket tesznek az MRI várakozási helyiségben a kényelem növelésének érdekében, a betegek úgy vélik, hogy kevesebb időt töltöttek a vizsgálatra várakozással és kevesebb időt töltöttek el a szkennerben is, ezáltal növelve az elégedettségi szintjüket.

"Mivel az elégedettségi felmérések nagyobb szerepet játszanak a metrikus átláthatóság és az értékalapú kifizetések környezetében, az ilyen tényezők minél hamarabbi megértése egyre fontosabb lesz a jövőben" - mondta a szerző.

"Nagyon elégedettek vagyunk azzal, amit láttunk" - mondta Holbrook, hozzátéve, hogy az Emory stratégiája a betegek tapasztalatainak javítására hasznos lehet a többi intézmény számára is, ahol nem ilyen jók a betegelégedettségi mutatók.

Forrás: Auntminnie 

Kapcsolódó témák:                                     Legolvasottabb témák:                          
Hozzászólások