2017. december 16. szombat, Aletta, Etelka napja
Kit ültessünk az ablakba?
Szerző(k): radiologia.hu - Dr. Lánczi Levente
Dátum: 2017-11-28 01:55:59
küldés levélben nyomtatás nyomtatás pdf domkumentumba
Az RSNA egyik hétfő délutáni szekcióján a radiológiai páciens élmény került fókuszba és a szekció végére azt is megtudtuk, hogy mi befolyásolja leginkább a pácens élményt.

Az első előadó, Dana Habers a páciens szemszögéből mutatta be az elvárásokat a radiológiai munkafolyamattal kapcsolatosan. Az egyik fő üzenete kétségtelenül az volt, hogy meg kell adnunk minden információt ahhoz pácienseinknek, hogy egészségesek legyenek. Kiemelt szerepe van továbbá az időzítésnek és a páciens élményben minden megnyilvánulásunk - beleértve a recepcióst, a radiográfust és a radiológust is - számít.

Tessa Cook a radiológiai lelet páciensek számára való érthetővé tételéről tartott előadást. A radiológiai ellátás alapvetően nehéz helyzetben van, hiszen gyakran a képanyag - és így lelet - nem a kezelőorvos kórházában készül, így eleve korlátozott lehet az azokhoz való hozzáférés, nem beszélve arról, hogy a páciensek általában nincsenek tisztában azzal, hogy egy-egy képalkotó vizsgálat pontosan miért is történik és mit várhatnak tőle. Ráadásul a radiológus gyakran nehezen érhető el számukra, a lelet pedig alapvetően a kezelőorvos számára készül, nem a betegnek. Betegtájékoztató weboldalak (mint például az angol nyelvű radiologyinfo.org,), illetve radiológusi “fogadóórák” alkalmazás kívánatos.

Az előadó egy online felületet is bemutatott (PORTER - Patient Oriented Radiology Reporter), ami segítheti a leletmagyarázást. Így a lelet szövegén túl wikipedia és egyéb hyperlink kapcsolatokat is magában foglal, képi magyarázat is ad, és a radiológus fotója is szerepel rajta - ez utóbbi azt hangsúlyozandó, hogy minden leírt lelet mögött egy-egy (vagy akár több) szakember munkája áll. Érdekes visszajelzés volt az, hogy valóban segít-e egy ilyen leletmagyarázat a páciensnek, vagy inkább csak összezavarja. További leletmagyarázatokat bemutatva kitért például a nyelvezetre, amit úgy célszerű megválasztani, hogy akár egy érettségivel nem rendelkező páciens is megértse a vizsgálat lényegét és eredményeit. Az ismert ”Image wisely” (kb. okos képalkotás) kezdeményezés mintájára pedig megalkották a “speaking wisely” (kb. okos fogalmazás) fogalmát is.

Az interaktív web-alapú, multimédia tartalommal bővíthető leletek egyértelműen a jövő útját jelölik ki. Ezek különösen hasznosak lehetnek például onkológiai képalkotás esetében (pl. target léziók megtalálása, pontos lemérése, változás nyomonkövetése, stb.) - ez utóbbi kijelentés pedig már Seth Berkowitztól hangzott el, aki szerint a multimédiás tartalommal bővített leletek elsősorban a kezelőorvosokat célozzák meg. Fontosnak tartotta leszögezni: a történelmének második évszázadába lépő radiológiai lelet a szakmánk legfőbb terméke. Ahogyan minden terméknek, úgy a leletnek is változnia és fejlődnie kell időről időre, jelenleg egyre inkább a strukturált, illetve a páciensek számára is érthető formák irányába. A lelet szerepei többek között a vizsgált régió leírása, magyarázata és ezek alapján vélemény közlése, valamint kommunikáció a kezelőorvossal és nem mellesleg a számlázás szempontjából is lényeges szerepe van. Mindezek ellenére a legtöbb radiológus éppen olyan leleteket gyárt, mint amit 100 éve elődeik is tették, nem mellesleg pedig egy-egy kép többet mond ezer szónál…

A leletezés gátjai többek között az eltérő informatikai rendszerek használatából, a gyártó cégek illetve a radiológusok is relatív kevés erőfeszítéséből erednek. A képeket és a szöveges információkat ugyanis történelmileg is különböző rendszerek kezelik, például az interfacek sincsenek felkészülve rá, hogy képi adatot kezeljenek a leleten belül, ami megnehezíti az új rendszerek kialakítását. Kiemelendők a kezelőorvosok pozitív visszajelzései, de leginkább mégis az, hogy ha egyszer elkezdünk ilyen leleteket készíteni, onnantól kezdve a kezelőorvosok, páciensek igényelni fogják.

A szekció üléselnöke, Olga Brook zárta az előadások sorát, a páciens élményt és visszajelzést kiemelve. A radiológia fontos feladata, hogy hogyan tudja javítani a páciens kimenetelt, aminek egyik nagyon fontos eleme a páciens élmény, melynek maga a vizsgálat - és az elkészült lelet - csak nagyon kis szeletét jelenti. Éppen ezért fontos, hogy megkérdezzük betegeinktől, hogy ők mit akarnak! Néhány érdekes példát is említett: báriumos kontrasztanyagot a kellemesebb ízű Omnipaqure cserélve a betegek nehezményezték, hogy nem “valódi” kontrasztanyagot kapnak (és ezáltal csökken majd a vizsgálat diagnosztikus értéke), vagy komolyabb beavatkozások előtt (pláne idősebb betegek esteében) nem lehet minden előzetes kivizsgálást egyetlen nap alatt elvégezni. Valamint, amikor páciens elégedettséget vizsgálaunk, akkor olyat kérdezzünk meg, amit meg tudunk változtatni, amire van ráhatásunk, lehetőleg célirányosan! És mi tehát a páciens élményt leginkább befolyásoló tényező a radiológiában 2017-ben (az USÁ-ban): a recepcióssal való első találkozás és interakció a leglényegesebb esemény a betegelégedettség szempontjából! Szóval nem mindegy, kit ültetünk ki az ablakba...

Fotó forrása: RSNA Newsroom

Kapcsolódó témák:                                     Legolvasottabb témák:                          
Hozzászólások